THORAX

A 2019 | DCP | colour | Dolby Digital 5.1, 7.1 or Atmos | 8 Minutes

Klirren, Lichtbrechungen in diamantener Struktur. Ein Projektor? Leuchtröhren? Vielmehr eine "Menschmaschine", die der Filmemacher mit feiner chirurgischer Klinge seziert. So führt die als-ob-Kamerafahrt ins Innere eines blutleeren, post-humanoiden Körpers. In einen abstrakten Raum, der sich bisweilen eigenwillig zu konkretisieren scheint, um alsbald wieder in gleißende Schlieren und schließlich Flächen aufgelöst zu werden. Es ist ein filmisches Wurmloch, das ins Dahinter der Bilder führt, wo das träge menschliche Auge dem Trickspiel der Lichtanordnungen unterliegt, unterliegen muss.

Entgegen Siegfried A. Fruhaufs letzten Arbeiten verharrt THORAX dabei fast gänzlich im Abstrakten. Einmal mehr immanent ist dafür die Auseinandersetzung mit der Film- und Wahrnehmungsgeschichte: Analog zu Marcel Duchamps ANÉMIC CINEMA (1926), das der Arbeit als Impuls dient, bleibt in THORAX der Blick aufs Organische weitgehend verwehrt – es war einmal das Leben. Und doch scheint sich im stroboskopischen Flackern von THORAX eine Art immaterieller Torso zurück auf die Leinwandzu kämpfen. Tief drinnen schlägt gar das Herz jener Kinomaschine, die nicht überraschend an Cern´sche Tunnelgewölbe erinnert, in denen Lichtteilchen beschleunigt aufeinandertreffen, um die Strukturen von Raum und Zeit zu ergründen. Strukturen, denen auch Fruhauf in seinen Arbeiten seit jeher nachspürt – einer Welt ab- und jenseits von bloßem Abbild und Offensichtlichem.

Man soll nicht in die Sonne schauen, heißt es, um den visuellen kindlichen Entdeckungsdrang zugunsten anhaltend geschärfter Sehkraft zu bändigen. Wahlverwandt zu Fruhaufs frühem Film SUN (2003) befeuert THORAX dagegen die adoleszente Unvernunft und Neugierde: Irgendwann blicken wir, begleitet von bedrohlichen Soundclustern und subtil arrangierten Klangreizen, sehenden Auges ins gleißende Licht. Ein rasend betörendes Licht. Das Licht am Ende des Tunnels. (Sebastian Höglinger)

 

Neue Reize setzen ist der Praxis des Experimentalfilms immanent. Also scheint Fruhauf zur Exploration somatischer Grenzen in einen weitgehend abstrahierten Brustkorb einzudringen. Dort feuern und fehlzünden die Neuronen, kollidieren und stroboskopieren die Synapsen, wie um den menschlichen Wahrnehmungsapparat täuschend direkt mit dem maschinellen Kinokörper kurzzuschließen. Inspiriert von Duchamp’s ANÉMIC CINÉMA (1926) schafft Fruhauf eine fantastische, kosmische Reise ins Herz des Lichts – wer ankommt, verglüht. (Roman Scheiber)

Rattling, diamond shaped refractions of light: a projector? fluorescent tubes?
It turns out to be more like a "human machine" the filmmaker is dissecting with a fine surgical blade. And so commences an imagined dolly shot into the bloodless, post-humanoid body, travelling into an abstract space that occasionally seems to become concrete of its own accord before dissolving back into glistening streaks and ultimately, wide expanses: a cinematic worm hole leading behind the images, where the sluggish human eye is and must be subject to a trick of light arrangements.

Compared to previous works, Siegfried A. Fruhauf´s THORAX remains almost entirely abstract. But it is all the more intrinsically concerned with an examination of the history of film and perception: Like Marcel Duchamp´s ANÉMIC CINEMA (1926) which serves as its catalyst, THORAX largely avoids glimpsing the organic: once upon a time there was life. And yet in the stroboscopic flickering of THORAX there does appear to be an immaterial torso trying to fight its way back onto the screen. And deep inside, it is not surprising that a heart is beating in that cinematic machine reminiscent of the vaulted tunnel of Cern, in which light particles are accelerated and collide to fathom time and space – structures that Fruhauf has been investigating in his works all along – off and beyond the beaten track of mere representation and what is apparent.

It is said one must not look into the sun, to prevent a child´s visual urge to discover from damaging eyesight. Sharing affinities with Fruhauf´s early film SUN (2003), THORAX in contrast fuels adolescent irrationality and curiosity. At some point, we look with wide open eyes into the dazzling light, accompanied by threatening clusters of sound and subtly arranged provocative sounds. A wildly mesmerizing light. The light at the end of the tunnel. (Sebastian Höglinger)
Translation: Eve Heller

During the production of THORAX I had the historical work ANÉMIC CINEMA by Marcel Duchamp in mind. This avant-garde film classic from 1926 is an intricated dadaistic masterpiece, but the title seems to specify something. The "anemic cinema" refers directly to the machine, the bloodless apparatus behind the cinematic space of illusion. By presenting the viewers a purely abstract image, the human organism was completely removed from the screen. THORAX brings the organism back into projection. But its body no longer carries conventional humanoid features. The anatomy is converted to a purely cinematographic phenomenon, which surrounds, as a play of light, an uncovered throbbing heart. (Siegfried A. Fruhauf)

 

It’s cinema’s greatest “trip” since the journey “beyond the infinite” in Kubrick’s 2001: A SPACE ODYSSEY. Fruhauf immerses us in an illusion of endless movement, changing colour, vibrant perception. But where are we going? Only semiscraps of representational objects can be faintly discerned amidst the flashing kaleidoscope of frames: a diamond, a bridge, a tower, an eye? The ambient soundscape suggests drilling and construction. But a more abstract, intermittent picture forms in our minds: the pulsating heart at the centre of a body; the cinema-engine itself housed inside an imaginary thorax. (Adrian Martin)